Prinsjesdag is weer aangebroken, en dat betekent dat er belangrijke veranderingen op stapel staan voor automobilisten in Nederland. Dit jaar zijn er enkele ingrijpende aanpassingen aangekondigd, vooral met betrekking tot de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor elektrische voertuigen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste wijzigingen en de reacties van relevante organisaties.

Wijzigingen in de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto’s

Per 2026 betalen eigenaren van elektrische auto’s 75 procent van de motorrijtuigenbelasting. Vanaf 2030 geldt het volledige tarief. Deze aanpassing is een duidelijke afwijking van eerdere plannen, zoals vermeld in de Voorjaarsnota van vorig jaar, en is nu bevestigd in de onlangs gepresenteerde Miljoenennota aan de Tweede Kamer.

Verwarring over gewichtscorrectie MRB

Een van de meest besproken onderwerpen is de verlaging van de gewichtscorrectie voor elektrische voertuigen. In plaats van de eerder beloofde 40 procent mag nu slechts 25 procent van het gewicht worden afgetrokken. Bovendien vervalt de gewichtscorrectie een jaar eerder dan gepland, met als gevolg dat er vanaf 2030 geen correctie meer zal zijn. De betrokken organisaties eisen dat het kabinet deze wijziging terugdraait en de eerder beloofde regeling respecteert.

Financiële impact op mobiliteit

Volgens de nieuwe rijksbegroting wil het kabinet ongeveer 19,3 miljard euro ophalen via de autobelastingen, waaronder de MRB, BPM en accijnzen. Frits van Bruggen, voorzitter van RAI Vereniging, waarschuwt dat deze maatregelen de mobiliteit onbetaalbaar kunnen maken.

Afschaft aanschafsubsidie voor elektrische auto’s

De plannen houden ook in dat de aanschafsubsidie voor nieuwe elektrische auto’s per 2025 wordt afgeschaft. Dit kan leiden tot hogere kosten voor consumenten, vooral omdat elektrische voertuigen tot 45.000 euro volgend jaar meer dan 3.500 euro duurder kunnen worden in vergelijking met dit jaar.

Bijtelling en plug-in hybrides

Voor zakelijke rijders wordt het bijtellingsvoordeel voor elektrische auto’s verder afgebouwd. Voor de catalogusprijs tot 30.000 euro geldt volgend jaar een bijtellingspercentage van 17 procent, terwijl dit voor het bedrag daarboven 22 procent zal zijn. Bovendien zullen de fiscale voordelen voor plug-in hybride voertuigen (PHEV’s) verdwijnen. Het kabinet stelt voor om de BPM-tarieftabel voor PHEV’s te schrappen, wat kan leiden tot hogere kosten voor deze voertuigen in de toekomst.

Zero-emissiezones en snelheidslimieten

Gemeenten krijgen vanaf 2025 de mogelijkheid om zero-emissiezones in te voeren, hoewel het kabinet ook voorstelt om de invoering hiervan uit te stellen. Daarnaast blijft het voornemen om een maximumsnelheid van 130 km/h op snelwegen ‘waar mogelijk’ in te voeren.

Conclusie

De aangekondigde veranderingen op Prinsjesdag brengen aanzienlijke uitdagingen met zich mee voor automobilisten in Nederland. De versobering van de gewichtscorrectie en de hervormingen in de autobelastingen zijn enkele van de aanpassingen die de toegankelijkheid en betaalbaarheid van mobiliteit in de toekomst kunnen beïnvloeden. De reacties van belangenorganisaties wijzen op groeiende bezorgdheid, en het is duidelijk dat de ontwikkelingen in de automotive sector aandachtig gevolgd moeten worden.

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken