Het Duitse merk BMW is wereldwijd een succesvol automerk. Bij een succesvol merk horen uiteraard ook succesvolle modellen en de BMW X3 is er daar een van. Al bijna 7 jaar is de huidige generatie X3 in de showrooms te vinden. Hoog tijd voor een nieuwe model! De nieuwe BMW X3 is in aantocht en zal langer, breder en lager zijn dan zijn voorganger.

Recent maakte we nog kennis met de nieuwe 1-serie en nu staat het volgende model al weer klaar. BMW zit dus zeker niet stil en pakt flink door. Net als bij de nieuwe 1-serie spreekt BMW ook bij dit model van een nieuwe generatie BMW X3.

Grotere afmetingen

Zoals eerder gezegd wordt de nieuwe BMW X3 een stuk langer en breder. Hij is namelijk 4,76 meter lang, 5 centimeter langer dan zijn voorganger. In de breedte groeit het nieuwe model 2,9 centimer. Het platform van de X3 blijft het vertrouwde platform maar de wielbasis groeit wel. Hiermee is de minimale bagageruimte 570 liter en de maximale bagageruimte 1700 liter. Het trekgewicht bedraagt 2400 kilo.

Nieuwe BMW X3

Altijd in combinatie met hybride-aandrijving

Net bij de uitgaande X3 is er geen enkele BMW X3 zonder geëlektrificeerde motoren te krijgen. De nieuwe BMW X3 – die altijd een achttraps automaat heeft inclusief schakelflippers achter het stuur – krijgt mild-hybride benzine- en dieselmotoren én een interessante plug-in hybride motorversie.

Plug-in hyrbide

De plug-in hybride X3 heet voortaan 30e xDrive en niet meer xDrive30e. Hij is opgebouwd uit een 190 pk sterke 2.0 viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 184 pk en 250 Nm sterke elektromotor. Het systeemvermogen: 299 pk. Dat is iets meer dan dat van de vorige plug-in hybride X3. Belangrijk is echter dat vooral de elektromotor sterker is geworden. Het exemplaar in de vorige X3 was immers 109 pk sterk. In 6,2 seconden bereik je er vanuit stilstand een snelheid van 100 km/h mee. Z’n topsnelheid: 215 km/h. Op enkel elektrokracht kun je tot 140 km/h rijden voordat de benzinemotor bijspringt. Nog belangrijker: de elektrische actieradius. De vorige stekker-X3 had een 10,5 kWh accu en schopte het tot een elektrische actieradius van 44 kilometer. Deze nieuwe heeft echter een 19,7 kWh accu (netto) en wringt daar tot 89 elektrische kilometers uit. Daarmee heeft de BMW 30e xDrive een elektrisch bereik dat twee keer zo groot is als dat van het vorige model.

Mild-hybride versies

Het instapmodel in het leveringsgamma is de X3 20 xDrive, waarbij de ‘i’ in de benaming is vervallen sinds de facelift van de 1-serie. De X3 20 xDrive beschikt over een 2,0-liter viercilindermotor die, dankzij de mild-hybride ondersteuning, een gecombineerd vermogen van 208 pk en 330 Nm levert. Dit is een verbetering ten opzichte van de vorige ’20’-versie, die 184 pk leverde, inclusief de 8 pk van de mild-hybride technologie. De X3 20 xDrive accelereert in 7,8 seconden van 0 naar 100 km/h en heeft een gemiddeld brandstofverbruik van 6,9 tot 7,2 liter per 100 km.

Voor wie op zoek is naar extra kracht, is de M Performance-versie de aangewezen keuze. Deze variant heet nu M50 xDrive, in plaats van M40i zoals bij het vorige model. Met een systeemvermogen van 398 pk en 580 Nm koppel is deze mild-hybride krachtiger dan zijn voorganger. De benzinemotor is een robuuste 3,0-liter zes-in-lijn. De M50 xDrive accelereert in slechts 4,6 seconden van 0 naar 100 km/h en heeft een topsnelheid van 250 km/h.

Dieselversies

Voor dieselrijders is de X3 20d xDrive voorlopig de beschikbare optie. Deze variant levert een systeemvermogen van 197 pk en 400 Nm koppel, wat hem iets krachtiger maakt dan de dieselversie van de vorige X3. In 2025 wordt het aanbod uitgebreid met een zescilinder dieselmotor, die nog meer kracht en prestaties zal bieden.

BMW X3 '24

Design van de nieuwe BMW  X3

De nieuwe BMW X3 valt direct op met zijn vernieuwde design dat vanuit elke hoek te bewonderen is. Dit begint bij de voorkant, waar de invloed van zowel de X1 als de 5-serie zichtbaar is. Toch is de X3 veel meer dan een grotere versie van de X1. De koplampen strekken zich uit tot aan de opvallende en forse grille. Deze grille, waarin het BMW-logo is geïntegreerd, heeft een vernieuwde vorm en invulling. Bij de M50-variant bijvoorbeeld, zijn horizontale elementen te zien, terwijl andere motorversies diagonale en verticale lijnen bevatten. Bovendien biedt BMW de optie van Iconic Glow-contourverlichting voor de grille, wat een unieke uitstraling geeft.

Het ontwerpteam van de X3 heeft duidelijk de opdracht gekregen om het aantal lijnen, vouwen en welvingen te minimaliseren. Dit is vooral zichtbaar van de zijkant, waar de nieuwe X3 strakker oogt dan zijn voorganger. De sierelementen in de voorschermen zijn verdwenen en de flanken zijn, op een scherpe vouw langs de schouderlijn na, vrijwel vrij van decoratieve details. De portiergrepen zijn verzonken, maar schuiven niet elektronisch uit. Opvallende designelementen zijn de grotere vlakke delen rond de wielkasten en de raamomlijsting, die nu standaard in een combinatie van zwart en chroomkleur is uitgevoerd. Voor M Performance-modellen en varianten met Shadow Line-optiek zijn deze omlijstingen volledig donker.

Aan de achterzijde onderscheidt de BMW X3 zich met een unieke stijl binnen het BMW-assortiment, hoewel de lichtsignatuur van de T-vormige achterlichten doet denken aan de gefacelifte X5. Opvallend is de nieuwe positie van de kentekenplaat, die nu onder de achterklep zit. Ook hier variëren de achterbumpers afhankelijk van de motorversie. Interessant detail: de M50, momenteel de topversie tot de mogelijke introductie van een X3 M, is de enige variant met zichtbare uitlaatpijpen. BMW biedt daarnaast het M Sportpakket en het M Sportpakket Pro aan, voor een sportievere uitstraling en verbeterde prestaties.

Zijaanzicht BMW X3

Volledig vernieuwd interieur

De generatiewissel brengt een volledig vernieuwd interieur naar de BMW X3. Wat direct opvalt is de minimalistische aanpak in het dashboardgedeelte voor de bijrijder. De designstijl van de X3 sluit perfect aan bij wat we al kennen van modellen als de 7-serie en de iX. Het dashboard bevat geen overkapte instrumenten meer, maar een gebogen paneel waarin een 12,9 inch digitaal instrumentarium en een 14,9 inch infotainmentscherm zijn geïntegreerd. Deze schermen draaien op het nieuwste besturingssysteem van BMW: BMW Operating System 9, dat het aantal fysieke knoppen drastisch reduceert. Zoals in de 7-serie en i7, worden de ventilatieroosters bediend via aanraakgevoelige sliders. Bijna alle functies zijn te vinden in de displays.

In de middentunnel is de vertrouwde BMW Controller behouden, de ronde draaiknop waarmee het infotainmentsysteem bediend kan worden. Naast het gebruik van de Controller kun je ook swipen, een digitale assistent gebruiken of de functies via stuurwielknoppen aansturen. Verder is er een fysieke volumeknop en een kleine versnellingspook die de grotere automaathendel van de vorige X3 vervangt. Ook zijn er sneltoetsen voor het infotainmentsysteem aanwezig. Opvallende designelementen zijn de uitgebreide sfeerverlichting, die niet alleen centraal in het dashboard maar ook lager in de middentunnel en in de opvallend gestileerde deurpanelen te vinden is. In deze deurpanelen zitten ook aanraakgevoelige knoppen om de auto vanbinnen te ver- en ontgrendelen, een slider voor de buitenste ventilatieroosters, en een opvallend gevormde portiergreep.

Interieur BMW X3

4e kwartaal 2024 naar Nederland

In het 4e kwartaal van 2024 zal de nieuwe generatie BMW X3 in Nederland te bewonderen zijn. In de calculator op de BMW site staat de X3 30e xDrive voor een vanafprijs van € 67.815,-. Later zullen de overige prijzen volgen.

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken