Oneerlijke concurrentie door Chinese subsidies

De Europese Unie heeft besloten om de importheffingen voor Chinese elektrische auto’s te verhogen. Deze maatregel, die vrijdag van kracht wordt, is bedoeld om een einde te maken aan de oneerlijke concurrentie die China zou bedrijven door eigen fabrikanten te subsidiëren. De Europese Commissie heeft deze beslissing bekendgemaakt.

De nieuwe Importheffingen

De nieuwe heffingen zijn een reactie op de subsidies die de Chinese overheid aan haar autofabrikanten verstrekt. Deze subsidies geven Chinese bedrijven een oneerlijk voordeel, waardoor ze hun auto’s tegen aanzienlijk lagere prijzen kunnen aanbieden op de Europese markt. De strafheffingen variëren per fabrikant: voor auto’s van BYD geldt een heffing van 17,4 procent, voor Geely 19,9 procent, en voor SAIC (MG) zelfs 37,6 procent. Voor andere fabrikanten rekent de EU 20,8 procent, maar dit kan oplopen tot 37,6 procent bij gebrekkige medewerking.

Voorlopige maatregelen

Hoewel de heffingen voorlopig zijn, kunnen ze definitief worden als Brussel en Beijing er de komende vier maanden niet in slagen een oplossing te vinden. Als de Europese Commissie oordeelt dat China zijn handelspraktijken niet aanpast, worden de maatregelen voor vijf jaar van kracht. Het zou een ruime meerderheid van de EU-landen vergen om dit tegen te houden, wat vooralsnog onwaarschijnlijk lijkt.

Importheffing Chinese Ev's.png

Onderzoek naar Chinese elektrische auto’s

In oktober heeft de Europese Commissie een onderzoek ingesteld naar de import van Chinese elektrische auto’s. De conclusie was dat Chinese autofabrikanten profiteren van oneerlijke overheidssubsidies, waardoor ze hun auto’s tegen ongeveer 20 procent lagere prijzen kunnen aanbieden dan Europese concurrenten. Deze prijsvoordelen hebben geleid tot een grote toestroom van goedkope Chinese elektrische auto’s naar Europa, waardoor Europese fabrikanten marktaandeel verliezen.

Impact op de Europese markt

De Europese Commissie benadrukt dat een sterke elektrische voertuigenindustrie cruciaal is voor het bereiken van klimaatneutraliteit in de EU. De hevige concurrentie van goedkope Chinese auto’s belemmert deze ambitie. De Commissie herinnert eraan dat China eerder Europese zonnepanelenmakers uit de markt heeft gedrukt. De invoerheffing op Chinese elektrische auto’s lag tot nu toe op 10 procent.

Lopende overleg met Beijing

De afgelopen weken heeft de Europese Commissie intensief overleg gevoerd met Beijing om een oplossing voor het handelsconflict te vinden. Dit overleg gaat door op technisch niveau, aldus de Commissie. De uitkomst van deze besprekingen zal bepalen of de tijdelijke heffingen definitief worden.

Door deze maatregelen hoopt de EU haar eigen industrie te beschermen en eerlijke concurrentie te waarborgen. Het is nu aan China om te reageren en mogelijk tot een oplossing te komen die beide partijen tevreden stelt.

Uitzondering voor elektrische bedrijfswagens

Inmiddels is er echter goed nieuws voor bedrijven en ondernemers die afhankelijk zijn van elektrische bestelauto’s. De nieuwe importheffing geldt namelijk niet voor deze voertuigen. Dit blijkt duidelijk uit de wettekst waarin specifiek wordt verwezen naar “new battery electric vehicles designed for the transport of persons, originating in the People’s Republic of China (‘the PRC’)”. Verderop in de tekst wordt nog verduidelijkt dat het gaat om “new battery electric vehicles (‘BEVs’), principally designed for the transport of nine or less persons, including the driver, propelled solely by one or more electric motors”.

Meer informatie

Wenst u meer informatie omtrent de importheffingen? Neem dan direct contact met ons op. Onze leaseadviseurs staan je graag te woord.

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken