Over de importheffing

De laatste weken is er veel discussie geweest over de aankomende importheffing op Chinese elektrische voertuigen. Vanaf 5 juli 2024 kunnen de kosten van Chinese elektrische auto’s met maximaal 48 procent stijgen. Dit besluit heeft voor veel opschudding gezorgd in de auto-industrie en onder consumenten die overwegen een elektrische auto aan te schaffen. Als deze regeling doorgaat zal op korte termijn bekend worden gemaakt, later meer hier over.

Uitzondering voor bestelauto’s

Inmiddels is er echter goed nieuws voor bedrijven en ondernemers die afhankelijk zijn van elektrische bestelauto’s. De nieuwe importheffing geldt namelijk niet voor deze voertuigen. Dit blijkt duidelijk uit de wettekst waarin specifiek wordt verwezen naar “new battery electric vehicles designed for the transport of persons, originating in the People’s Republic of China (‘the PRC’)”. Verderop in de tekst wordt nog verduidelijkt dat het gaat om “new battery electric vehicles (‘BEVs’), principally designed for the transport of nine or less persons, including the driver, propelled solely by one or more electric motors”.

Voordelen voor bedrijven

Deze uitzondering biedt aanzienlijke voordelen voor bedrijven die gebruik maken van elektrische bestelauto’s. Bedrijven als BYD en Maxus kunnen opgelucht ademhalen, omdat hun zakelijke activiteiten ongestoord doorgang kunnen vinden zonder de financiële druk van verhoogde importkosten.

BYD en Maxus: Voorop in de markt

BYD en Maxus zijn twee prominente merken die bekend staan om hun betrouwbare en efficiënte elektrische bestelauto’s. Voor deze bedrijven betekent de uitzondering dat ze hun competitieve prijzen kunnen handhaven en hun marktpositie kunnen versterken. Dit geeft hen een belangrijk voordeel ten opzichte van concurrenten die mogelijk wel getroffen worden door de importheffing.

BYD ETP3 - Chinese elektrische bedrijfswagen

Gevolgen voor de markt

De uitzondering voor bestelauto’s kan de vraag naar deze voertuigen aanzienlijk verhogen, wat kan leiden tot een toename van de import van elektrische bestelauto’s uit China. Dit zou een positief effect kunnen hebben op de verduurzaming van het bedrijfsleven in Europa, aangezien meer bedrijven kunnen overstappen op milieuvriendelijke transportmiddelen zonder dat dit hun kosten significant verhoogt.

De importheffing op Chinese elektrische auto’s heeft de potentie om de markt drastisch te veranderen. Echter, de uitzondering voor elektrische bestelauto’s biedt verlichting voor veel bedrijven en kan een stimulans zijn voor de verdere adoptie van duurzame transportoplossingen.

Aanbod Chinese elektrische bedrijfswagens

Maxus

Maxus is al enkele jaren actief op de Nederlandse markt en heeft zich inmiddels stevig gepositioneerd met een breed scala aan elektrische bedrijfswagens. Het merk introduceerde als eerste een Chinese elektrische bestelwagen in Nederland, de grote Maxus eDeliver 9. Kort na de lancering van de eDeliver 9 volgde de compactere variant, de eDeliver 3. Maar Maxus bleef niet stilzitten en bracht recentelijk ook een elektrische bedrijfswagen in het middensegment op de markt, de Maxus eDeliver 7.

Maxus eDeliver9

Ook pick-ups zijn erg populair bij ondernemers, maar het nadeel is dat er tot nu toe geen elektrische varianten van waren en ze vanwege het hoge brandstofverbruik erg schadelijk zijn voor het milieu. De oplossing? Een elektrische pick-up! Maxus heeft hier wederom het voortouw genomen en de Maxus T90 geïntroduceerd. Hiermee biedt Maxus een compleet aanbod van elektrische bedrijfswagens, waardoor er voor elke ondernemer een passende en milieuvriendelijke oplossing beschikbaar is.

Maxus T90 - elektrische pick-up

Maxus is een Chinees automerk dat zich richt op de productie van lichte bedrijfswagens en personenauto’s. Het merk is een dochteronderneming van SAIC Motor Corporation, een van de grootste autofabrikanten in China. Maxus begon zijn activiteiten in 2011.

Het merk heeft zich snel uitgebreid naar internationale markten, waaronder Europa en Australië, en blijft zijn wereldwijde aanwezigheid versterken. Dankzij hun hoge kwaliteit en technologische vooruitgang hebben Maxus-voertuigen een goede reputatie opgebouwd en worden ze steeds populairder bij zakelijke klanten.

BYD

Ook BYD heeft zich naast elektrische auto’s inmiddels gevestigd met een elektrische variant op de Nederlandse markt. De BYD ETP3 is dé duurzame 100% elektrische bedrijfswagen. De BYD ETP3 heeft prima specificaties. Zo beschik je over een accupakket van 44,9 kWh waar je ongeveer 240 kilometer actieradius tot je beschikking hebt, 3500 liter bagageruimte, 100 kW vermogen en nog veel meer!

BYD ETP3 - Importheffing Chinese elektrische bedrijfswagens

Chinese bedrijfswagen leasen bij Fleximo

Alle Chinese bedrijfswagens zijn uiteraard te leasen bij Leasegarage. Ze zijn volledig naar eigen wens samen te stellen, met flexibele opties voor looptijd en kilometrage. Ook het bestickeren of voorzien van een inbouw behoort tot de mogelijkheden. Interesse in het leasen van een elektrische bedrijfswagen of benieuwd naar de mogelijkheden? Neem dan snel contact met ons op!

Typ uw zoektermen in. Druk op enter om te zoeken